Friday, December 7, 2012

BM entry: air tangan Ibu?

Dah 2 3 hari memasak. Tetiba macam rajin walaupun hakikatnya aku banyak keja.. 81 mukasurat nak kena translate masuk English..target at least 5 pages per day tapi tau saja la kan..dengan anak2 ni, nak dapat 3 pages per day pun susah :(

Dah la tadi dapat call dr client, Big Boss dia review ada 1 file yg aku dah siap translate & email kat dia. Benda ni nak kena translate ikut lingo perundangan..cek mana ada background law, so ada la dia tegur word choices yang tak on par dgn lingo law. So now, aku punya momentum dah down sbb asyik doubt myself. Buat sikit then rasa mcm salah plak..baca balik ayat2 yg dah translate, click kanan tgk synonyms..then baca blk ayat..dok ulang2 benda yg sama..buang masa ja huhu..rasa cam nak ngadu kat sapa2 tp tatau sapa yg boleh di call :'( takkan aku nak ngadu benda ni kat mak baba plak..depa nak tolong pun tak bleh, lgpun aku keja kat rumah, takdak makna depa nak mai cni tolong jaga cucu while aku siapkan keja aku nih... *sigh*

Harap2 malam ni dapat balik momentum, due 20hb. & plan nak siapkan by 19th, insya Allah.

Eh, nak cerita pasai air tangan kan? hahah..terbabas plak. Ok, dah tak ble fokus kat keja, meh la nak cerita skit. Aku ni kan minimalist, dlm fridge paling kurang ada kicap & sos cili ja, condiments lain takdak. 2 3 hari ni masak cara minimalist la, goreng2 ikan bilis, ikan masin, sayur kicap, buat penkek utk anak2.

Dah tu, nak mai mana ayaq tangan nya? Cuba pikiaq, macam tadi, Ahmad suh masak ja, so dia pi kedai beli 1 tin sardin. Aku panaskan minyak then terus tuang sos tomato dlm tin tu, tuang plak 1 tin air dalam tu sbb nak kuah, pastu amik sos cili, tuang sikit bagi ada rasa pedas, then amik sejemput gula & sikit garam. Masa masak tu, sikit pun tangan aku tak kena sardin. So, nak mai mana air tangan? Kacau sardin tu pakai senduk, nak rasa pakai sudu..see what I mean?

Masa nak buat penkek pun, tuang bahan2 dalam cawan penyukat, blender sampai sebati, panaskan pan & tuang minyak skit, pastu tuang adunan penkek tu straight dr dalam blender (dasar pemalas kaaannn heh), balik2 penken dengan sudip..so, bila yang tangan aku nak kena penken tu?

ISh..tak jadi keja sungguh tetiba dok pikiaq pasal air tangan nih..hahahhahahahahaha

5 comments:

  1. anis..rajin2kan la diri cuba resipi..anak dah tiga tu..hehehe..


    buat pancake pakai blender??huhuhu...why i tak penah terpk ek..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ex-rumet, sila la percaya aku tiru Chef Micheal..alaa yg tinggi melampau tu..'cooking without a recipe' kata dia..aku tgk dia buat cookies pun main campak2 dlm blende ja..aku tiru la heheheh

      Delete
  2. I'm kinda sure air tgn tu bkn literally air from tangan =) What you did tu dah kire air tangan dah la, kak Anis hehe..

    ReplyDelete
  3. Eh Kak Ayu, bukan basuh tangan kita kat pili, pastu renjis renjis air lebihan tuh dalam periuk ker? hahahahahahaa~~ eh tetiba rasa pengotor pulak komen cenggini...hahahah sambung gelak~~

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan adik kan..tu la dok pikiaq, org dulu2 mmg main celup tangan, ramas2, uli2, tumbuk2 bahan2 bila nak memasak..so ada la elemen (ecewahh elemen :p) 'air tangan' dlm masakan..skg ni semua main campak masuk blender/tuang dr dlm tin..mana nak ada air tgn kan... hahahah

      Ayu - sila rujuk jawapan di atas :D

      Delete