Sunday, September 9, 2012

BM post: Kisah keluarga Ahmad

family sebelah Ahmad ni nalaaaa punya ramai. pasai pa? pasai kena amik kira adik bradik sepupu sepapat belah arwah mak dia, mak tiri dia, pak dia, mak angkat dia, pak angkat dia & mak angkat tiri dia (ok, tipu la, kami tak kenai pun sapa2 sebelah mak angkat tiri dia heh)

tapi kira ok la jugak sebab kalau nak ikut, pak angkat dia tu sepatutnya sepupu dia, sebab arwah mak dia dengan orang yang dia panggil 'tok' tu adalah adik dengan kakak & anak lelaki 'tok' tu dah lama kawin dengan mak angkat dia tapi takdak anak, so depa amik la Ahmad ni wat anak angkat.

masa mula2 kawin dulu, aku blur sungguh nak ingat sapa yang mana & apa kaitan, pehtu bila sembang2 pasai Ahmad or cerita pasai 'dulu-dulu' (zaman Ahmad kecik) jenuh la aku pasang telinga betui2 sebab waktu2 ni je la aku ble tau kisah Ahmad waktu dia kecik, kalau aku tanya dia sendiri, jangan harap la dia nak cerita..ada pun sekali ja dia cerita pasal waktu dia naik basikal dari rumah ni sampai la Bukit Merah. Serius jauh tu..mcm tak percaya ja cerita dia tapi dia kata dia ikut short-cut..cut kut mana pun aku tatau la hehe..

anyway, semalam ada kenduri tahlil hari ke-14 untuk arwah mak tiri Ahmad. ramai jugak yang pi w/pun pagi tu hujan lebat giler & ada 2 kenduri lain kat area kampung tu jugak. dapat la aku berjumpa lagi adik bradik belah pak & arwah mak w/pun tak ramai. Kakak Ahmad yang sulung dgn adik bongsu dia anak2 arwah mak (biological mom) dia ja yang balik, yg lain nak tunggu tahlil hari ke-100 baru nak balik. Adik Ahmad dengan arwah mak tiri ni ada 2 ja, yg sulung perempuan & yg bongsu lelaki. aku kagum dengan adik tiri yg perempuan tu, senang & efficient ja aku tengok dia urus rumah tu..kalau suruh aku, 2 hari lum tentu boleh buat benda2 yg dia buat dalam masa 3 jam..serius cekap buat kerja..

plus, she's very opinionated. apa yang dia rasa dia nak cakap, dia cakap ja depan2..kalau aku, jenuh la karang ayat dulu camna nak cakap..paling busuk, aku sengih & diam ja daripada cakap benda yg kut2 boleh sakitkan hati orang lain. ni la salah satu kelemahan aku, penakut sangat. kalau aku rasa tak puas hati pun aku diam ja sebab based on experience, bila aku bersuara, aku jugak yg akan kena balik, so baik diamkan diri ja. tatau la kut ada jugak orang yang akan anggap perangai aku ni cam sombong, sebab bila berkumpul ramai2 & semua orang bersembang sana sini, kiri kanan, aku prefer cari spot yg jauh skit dari orang, unless aku kenai orang tu baru aku duduk dekat2..

apa2 je la yer..tatau nak tulis apa sebenaqnya ni, nak upload gambaq pun tak lulus lagi padahal aku sekarang makin jatuh chenta dengan baking. SERIOUSLY!!! I've fallen in love with baking. Dah try buat kek coklat kukus 4 kali (ok, tipu, 2 kali kukus tapi sbb bkn pakai periuk kukus asli & banyak kali kemalangan, terus pakai oven cikai yg diwarisi dr my older sis ja), buat brownies tapi pakai instant mix tu ja, choc chip cookies pun dah try (menjadi plak tu, alhamdulillah), buat pudding caramel (1 instant mix, 1 fresh tp bnyk sgt telur jadi loya plak tekak)..teringin sangat nak upload gambaq kat sini..nanti belajaq ilmu kat Ahmad dulu lah..

so, TTFN folks!  

2 comments:

  1. adeiiii penin pala aih dengaq hang dok ceghita pakai loghat kedah. awat dok tak dok jadi lagu ni? lagi satu hang dok ceghita pasai kek ni, ceghita saja ka? ceghita la hang buat lagu mana? tepung cap gerek ka sauh? boh la satu dua gambaq, baghu kelia sikit.

    [anon]

    ReplyDelete
  2. awat yg penin pala plak dah? aku ceghita besa besa ja..lagu dok cakap haghi haghi la, tak keluaq pun ayat pelik2 heh..mcm dulu2 arwah tok aku dok cakap; nako la, gebaq la, cungkin la..lagi haghu satgi haha

    ReplyDelete