Sunday, October 28, 2012

BM entry: Malang tak sempat brek..

Salam Aidil Adha buat semua..

hari ni masih pening-pening lalat, semalam kepala aku terantuk dekat cermin-pandang-belakang (rear view mirror) keta Wira yang baba aku baru (BARU! beli tapi 2nd hand ja pun keta tu) beli untuk adik aku.

kami eksiden semalam. 7 thn kawin, semlm kira 2nd time la eksiden bila travel dgn ahmad..1st time lum ada anak2, semlm lebih berdebar sbb ada anak2 dlm keta + aku duduk depan & pegang khairin

7 bijik keta terlibat dlm eksiden kui 9lbh semlm kat KM106.6 PLUS hala ke selatan (kami otw nak blk matang gerdu dah masa tu). tgh dok laju-laju tu tgk keta depan asyik brek-brek & dah slow keta tp tetap tak sempat nak elak ke kiri (kami kat lane kanan masa tu) sbb ada keta lain tgh laju dari kiri..

3 keta kat depan tu aku tak amik tau pun sbb jauh sgt nak jalan pi bertanya khabar..tapi driver keta yg plg depan tu ada la melawat tanah jajahan & mai sembang2 dgn kaki2 tarik, pekerja PLUS & peronda PLUS yg cepat sungguh sampai..

keta Wira yg ahmad bwk remuk sebelah kanan; lampu pecah abis & hood remuk while Toyota MPV (tak ingat nama dia) depan kami tu bumper kemek skit sebelah kiri..walaupun ada 7 keta waktu kejadian, pegawai penyiasat kemalangan tu kata kira 2 kes iaitu 4 keta depan 1 kes & kami, toyota & 4wheels depan toyota tu kira 1 kes lain. sebabnya 2 keta depan kami tu sempat brek & masing2 sepatutnya selamat takde apa2 tp sebab kena rempuh dr belakang dek ahmad brek tp terbabas jgk, kemek jgk la depan belakang toyota tu & 4wheels tu bengkok skit bumper besi dia..

apa yg sebenaqnya jadi kat keta plg depan tu pun aku tatau..yg aku tau, dok nampak dah keta2 depan kami asyik brek tp sbb brek tak cukup ruang (patutnya spacekan keta dgn keta depan sebanyak 3 bijik keta, kata peronda PLUS tu) tu yg terkena jugak..

nasib baik shahrin & nazrin duduk baik2 kat seat depa sbb before tu asyik berebut nak berdiri antara seat2 depan tu..kena jerkah dgn Ibu terus depa soksek2 nangis (nazrin la tu..manja dia) & duduk elok2 kat seat blkg..tatau la apa jadi kalau depa dok berdiri jugak kat tgh2 tu masa kejadian..melayang ke depan la jawabnya..

aku plak tak pakai seatbelt tapi sempat gak peluk khairin kuat2 smbl cuba elak ke kanan takut cermin pecah kena anak..mcmana aku bleh terinstictively pikiaq mcm tu pun tatau la tapi kira alhamdulillah semua org dlm keta kami selamat..keta2 yg lain pun takdak injuries sbb ambulan yg mai singgah sat ja pastu terus blah tanpa bawak patient..so kiranya kemalangan semlm tu just libatkan keta je la..

tunggu polis trafik mai amik gambaq apa smbl tunggu baba & my adik bongsu amik dekat kui 10lbh gak la w/pun jarak masa antara kena eksiden tu dgn depa (polis ronda + kaki2 tarik + pemilik2 keta) clear jalan tak sampai 15 minit pun.. efficient sungguh, maybe sbb selalu sgt dah handle pile-up mcm tu kan..yg aku plak sibuk dok awasi anak2 (giler tepi tu ada lurah turun yg agak curam sbb jadi area jambatan yg bwh dia ada jln ketapi) smpi tak amik gambaq apa satu pun..lgpun aku kan jakun skit..kamera fon ada tp sbb tak reti nak transfer ke lappy..jadi malas nak amik2 gambaq nih hahahah

then baba & adik mai angkut kami anakberanak pi IPD trafik kuala muda..kenangan gak la jap sbb aku spent 5 years belajaq kat Mad Jiwa so pekan Sg Petani tu aku kenai la..tp smlm tgk dah byk berubah..sayu pun ada..heheh..pehtu buang masa kat balai tu tunggu depa tukaq shift kui 12tgh mlm plak..sian anak2 pakat ngantuk except for shahrin yg lari sana sini mcm kena gula sekilo punya hyper dia..

mak ahmad pun mai..dia sanggup kluaq dr matang gerdu & pecut ke SP semata2 sbb ahmad call bgtau kami eksiden..padahal rmh baba aku lg dekat & depa pun dah smpi masa tu..logically, kami ikut baba la blk AS tapi sbb ahmad (dia kata mak dia yg nak mai jugak2..ntah la) nak blk cni jgk, so blk cni la kami smlm lepas siap buat repot kui 2 pagi..bayaq kompaun RM150 ja sbb dpt diskaun..sibbaik duit ada kat tgn masa tu..

pagi td follow-up dengan baba aku..dia kata settle kat luaq ja tak yah babit insurans..esok br nak update dgn driver2 depan kami yg kami ter'cium' tu..abg pemilik toyota tu nice sgt..very soft-spoken, bini dia pun ramah ja..tgk la esok brapa dia nak bg estimate kemek bumper keta dia..harap2 tak mahai sgt..sian baba baru je rabak RM18k beli keta wira tu cash..aku nak tlg bayaq dia kata tak payah..almaklumlah dia pun dok huloq2 jugak kat kami w/pun aku tak penah mintak..malu seh nak minta2k tp mak pesan bnyk kali, 'baba bagi duit ambik ja!' so aku amik la jugak bila dia bg duit..

rasa bersalah sgt2 w/pun niat kami baik..huhu..kepala aku sakit gak ni bila pegang..semalam tak rasa pun :(


No comments:

Post a Comment